Cookiewet
De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) reageert hiermee op een verzoek van de OPTA om gehoor te geven aan de dit jaar aangepaste Telecommunicatiewet, beter bekend als de “cookiewet”. De wet is bedoeld om de privacy van burgers op internet beter te beschermen. Door deze wetswijziging is het vanaf 5 juni 2012 niet meer toegestaan om zonder toestemming van bezoekers van een website cookies te plaatsen voor doeleinden zoals het tonen van advertenties of het verzamelen van gegevens over het surfgedrag van de individuele bezoeker. Grote adverteerders zijn met deze informatie in staat om profielen van bezoekers op te bouwen
en daar bijvoorbeeld hun advertenties op aan te passen.
Chantage
De cookiewet schrijft niet voor op welke manier websites om toestemming moeten vragen voor cookies. Het is gebruikelijk om bezoekers gewoon toe te laten tot de website en alleen toestemming te vragen voor het plaatsen van cookies voor speciale functies zoals het bekijken van YouTube-video’s of Google Maps-kaarten. De NPO heeft gekozen voor een radicale methode door van bezoekers te eisen dat zij akkoord gaan met alle mogelijke cookies om de websites überhaupt te mogen bekijken. Dit geldt ook voor de cookies van Google, Facebook en Twitter. Het is niet geheel duidelijk wat die partijen met deze gegevens doen en de Europese privacywetgeving is op deze bedrijven niet van toepassing. Bezoekers die zeker willen weten dat hun gegevens in goede handen zijn, wordt toegang tot de website dus volledig ontzegd.
Publieke middelen
Omdat de NPO vanuit publieke middelen wordt gefinancierd, mogen bezoekers verwachten dat zij de websites kunnen bezoeken zonder onnodige privacybezwaren. De omroep geeft op hun website aan niet anders te kunnen, omdat zij verplicht is om statistieken over haar bezoekers te rapporteren.
Volgens het websoftwarebedrijf Kirra uit Groningen zou dit geen bezwaar hoeven zijn. “Het is gewoon mogelijk om statistieken over het gebruik van een website te verzamelen, zonder dat daarvoor individuele bezoekers gevolgd hoeven te worden met cookies,” aldus Simon Wisselink, hoofd Research & Development van Kirra.
Voorbeeldfunctie
Uitzending Gemist is de eerste grote overheidswebsite die voor deze radicale oplossing kiest, en geeft daarmee een signaal af naar andere overheidsinstellingen en het bedrijfsleven. Als de aanpak van de omroep navolging krijgt, dan zal een groot deel van de Nederlandse websites binnenkort verdwijnen achter een cookiemuur.
Het was de bedoeling van de wetgever om de privacy van bezoekers van websites beter te beschermen, maar de oplossing van de NPO leidt ertoe dat bezoekers hun privacy juist moeten opgeven om websites te kunnen bekijken. Hierdoor worden bezoekers in feite gechanteerd om hun privacy op te geven en wordt de wet een wassen neus, aldus Kirra.



