Het eerste exemplaar van dit nieuwe boek wordt dan in Utrecht aangeboden aan de voorzitter van de NVZ Vereniging van Ziekenhuizen, de heer Roelf H. de Boer. Het boek, uitgegeven door New Publishers in Groningen, laat zien hoe zorgaanbieders marketingprincipes kunnen toepassen en hoe dat helpt de zorg te verbeteren.
Praktische hulp wordt geboden om in te spelen op ontwikkelingen als marktwerking, lagere budgetten, reputatierisico’s, kritischer zorgconsumenten, arbeidsmarkttekorten en gebruik van social media.
Marketing wordt te vaak gezien als verkoopinstrument. Maar marketing is een gedachtegoed. Met als centrale elementen: de klant (in de zorg verschillende stakeholders) en het merk. Het boek betoogt dat een zorgmerk de focus op de eigen sterktes moet leggen. Tegelijk is belangrijk ervaringen van cliënten zoveel mogelijk te faciliteren en zo positief mogelijk te laten beleven. Liefde dus. En lef, om keuzes te maken en op innovatieve wijze nieuwe parels te creëren. Zo bouwen zorgverleners aan hun merk. Dat is zowel in de zorgverleningmarkt van belang als richting zorgverzekeraars. 
 
Het boek komt voort uit een van de grootste Nederlandstalige marketingboeken, Strategische Marketingplanning (ook bekend als ‘de Alsem’), en is het resultaat van gesprekken, ervaringen, en onderzoekstrajecten bij tientallen zorgorganisaties die onderdelen van zorgmarketing toepassen.
Elk van de vijftien hoofdstukken eindigt met een interview met een zorgprofessional over hoe de betreffende stap in het marketingproces wordt uitgevoerd.
 



